AKTUALNE PROMOCJE

Aktualnie w promocji

Kurs Kontrolera Finansowego / Kontroler Finansowy

Cena:

To szkolenie/kurs może być dofinansowane z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
sprawdź warunki dofinansowania szkolenia

Wybrane miasto:

  • Liczba godzin: 126 godz.
  • Kod:
  • Termin zgłoszeń: 1969-12-25

Wybrany termin:

1970-01-01

Formularz zamówienia:

Pozostałe terminy

 

Cel kursu:
Celem kursu jest zapoznanie Uczestników z możliwościami zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej w procesie zarządzania przedsiębiorstwem. Kurs jest ukierunkowany na prezentację nowoczesnych instrumentów controllingu ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjału w zakresie zwiększenia efektywności gospodarowania zasobami firmy. Uczestnicy kursu zapoznają się z metodologią wdrożenia i funkcjonowania systemu controllingu, a także nauczą się wykorzystywać informacje udostępnianie przez system rachunkowości zarządczej w procesie podejmowania decyzji.

Adresaci kursu:
Kurs jest adresowany przede wszystkim do pracowników działów controllingu, specjalistów do spraw planowania oraz wszystkich, którzy w pracy wykorzystują narzędzia rachunkowości zarządczej.

Korzyści z uczestnictwa w kursie:

  • Słuchaczom zostaną przedstawione praktyczne aspekty operacyjnego zarządzania finansowego w firmie. Oprócz technik wspomagających podejmowanie decyzji związanych z optymalizacją przepływu gotówki w przedsiębiorstwie, szczególny nacisk jest położony na wykorzystanie nowoczesnych instrumentów finansowych do eliminowania ryzyka.
  • Rozumienie roli i znaczenia rachunkowości zarządczej, a głównie aspektu analizy, projektowania i wdrażania tego typu systemu jako podsystemu zarządzania przedsiębiorstwem.
  • Umiejętność przeprowadzania selekcji danych i właściwego doboru informacji do danego problemu decyzyjnego.
  • Umiejętność lokalizowania dysfunkcji(istniejących) systemów wspomagających podejmowanie decyzji.
  • Logicznej (i praktycznej) selekcji różnych obszarów wiedzy (zarządcza, controlling, budżetowanie).
  • Określenie podstawowych założeń dla systemu rachunkowości zarządczej w aspektach: analizy potrzeb, możliwości danego przedsiębiorstwa, obszarów współpracy z Konsultantem zewnętrznym.
  • Słuchacze poznają techniki umożliwiające trafniej podejmować decyzje inwestycyjne oraz mechanizmy pozwalające prawidłowo wdrożyć i monitorować inwestycje. Oprócz klasycznej wiedzy, zostaną przedstawione (wraz z pragmatycznym komentarzem odnośnie użyteczności) najnowsze osiągnięcia teorii finansów w tym obszarze (m.in. zastosowanie opcji realnych, czy analizy Monte Carlo).
  • Metody analizy sektorowej, analizy konkurencji oraz przygotowywanie informacji wspomagających decyzje strategiczne
  • Szukanie oraz zdobywanie relatywnych danych i przetwarzanie ich w informację. Szczególny nacisk zostanie położony na zdobywanie informacji do analityki finansowej


W trakcie trwania kursu, uczestnicy otrzymują wszystkie niezbędne materiały szkoleniowe: materiały autorskie,zadania.
 

Na zakończenie kursu, Uczestnicy otrzymują certyfikat ukończenia kursu wydany na druku Akademii Rachunkowości Compartners wzór certyfikatu ARC oraz zaświadczenie o ukończeniu kursu na druku Ministerstwa Edukacji Narodowej wzór zaświadczenia MEN (na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Nr 1113K)

Po ukończeniu kursu Uczestnicy, przystępując do nieobowiązkowego, odpłatnego egzaminu, mają możliwość uzyskania zaświadczenia poświadczającego posiadanie kwalifikacji zawodowych w obrębie zawodu Kontrolera Finansowego (kod wg klasyfikacji zawodu nr
241107 - Kontroler Finansowy)

Szczegółowe informacje o egzaminach:

Certyfikacja - egzaminy

 

 

PROGRAM KURSU

 

1. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa (18 godz.)

  • podstawy prawne i zasady rachunkowości finansowej
  • organizacja systemu rachunkowości przedsiębiorstw,
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych
  • wpływ operacji gospodarczych na majątek firmy
  • przychody, koszty, wynik finansowy
  • obowiązki sprawozdawcze przedsiębiorstw
  • konstrukcja i zawartość informacyjna sprawozdania finansowego przedsiębiorstw
  • wycena aktywów i pasywów
  • wariant porównawczy i kalkulacyjny rachunku zysków i strat
  • rachunek przepływów pieniężnych- metoda bezpośrednia i pośrednia
  • wpływ polityki rachunkowości na sprawozdanie finansowe
  • współpraca analityka finansowego z działem księgowym


2. Wprowadzenie do matematyki finansowej i pracy z arkuszem kalkulacyjnym (9 godz.) - zajęcia komputerowe

  • procent prosty a procent składany
  • znaczenie dyskontowania w technikach finansowych
  • wykorzystanie funkcji finansowych
  • rozwiązywanie wybranych problemów z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego


3. Klasyczna analiza wskaźnikowa (18 godz., w tym 9 godzin warsztaty komputerowe)

  • cele analizy finansowej
  • analiza pozioma sprawozdań finansowych
  • analiza pozioma sprawozdań finansowych
  • analiza rentowności. Wskaźniki ROS, ROA, ROE i modyfikacje w ich formułach; rentowność księgowa a rentowność ekonomiczna
  • analiza zadłużenia; dźwignia finansowa a zasadność korzystania z kapitału obcego; szacowanie rzeczywistego kosztu finansowania z wybranych źródeł
  • analiza płynności; klasyczne wskaźniki płynności a skorygowany wskaźnik płynności bieżącej; wpływ polityki rachunkowości na analizę na przykładzie należności
  • analiza sprawności działania; cykl operacyjny i okres konwersji gotówki
  • analiza wskaźnikowa w prognozowaniu bankructwa
  • deterministyczne metody analizowania odchyleń
  • warsztaty komputerowe – budowa modelu do analizy finansowej przedsiębiorstwa
  • warsztaty komputerowe – wykresy w analizie wskaźnikowej


4. Rachunkowość zarządcza - kurs podstawowy (9 godz.)

  • funkcje i rola rachunkowości zarządczej
  • klasyfikacja kosztów dla celów decyzyjnych:
    • proces decyzyjny
    • znaczenie kosztów w procesie decyzyjnym
    • koszty utraconych możliwości a koszty księgowe
    • koszty a rozmiar działalności
  • rachunek kosztów pełnych i zmiennych, wieloblokowy rachunek zysków i strat:
    • metody wyodrębniania kosztów stałych i zmiennych
    • rachunek kosztów pełnych i zmiennych w sprawozdawczości
    • rachunek kosztów pełnych i zmiennych z kalkulacja kosztów wytworzenia
    • prezentacja zysku operacyjnego w rachunku kosztów pełnych i  zmiennych 
  • analiza koszt – wolumen-zysk:
    • założenia  i podstawowe wielkości analizy koszt – wolumen – zysk
    • rachunek zysków i strat na potrzeby analizy koszt – wolumen – zysk
  • decyzje krótkoterminowe:
    • koszty istotne i nieistotne
    • czynności towarzyszące podejmowaniu decyzji krótkoterminowych
    • rodzaje decyzji krótkoterminowych 


5. Rachunkowość zarządcza  II (18 godz.)

  • koszty wspólne i ich alokacja:
    • istota alokacji kosztów
    • korzyści alokacji kosztów
    • metody alokacji kosztów 
  • systemy rachunku kosztów:
    • systemy rachunku kosztów i ich zastosowanie
    • metody wyznaczania jednostkowego kosztu wytworzenia
    • zastosowanie informacji o jednostkowych koszcie wytworzenia w rachunkowości finansowej i zarządczej
  • rachunek kosztów działań:
    • łańcuch wartości Portera
    • istota koncepcji ABC
    • tradycyjne podejście w rachunku kosztów a rachunek kosztów działań
    • wykorzystywanie rachunku kosztów działań
  • budżetowanie z wykorzystaniem rachunku koszów działań
  • nowoczesne metody zarządzania kosztami:
    • target costing- rachunek kosztów docelowych
    • kaizen costing – rachunek redukcji kosztów
  • zrównoważona Karta Wyników:
    • powiązania przyczynowo-skutkowe  pomiędzy poszczególnymi miernikami funkcjonowania organizacji
    • system zarządzania Zrównoważoną Kartą Wyników
    • powiązanie celów strategicznych z celami operacyjnymi

 

6. Budżetowanie i analiza odchyleń (9 godz.) - zajęcia komputerowe

  • rola budżetowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem
  • architektura budżetu:
    • kolejne etapy przygotowania budżetu
    • wybór centrów odpowiedzialności
    • tworzenie budżetów cząstkowych
    • zależności zachodzące pomiędzy budżetami cząstkowymi
    • konsolidacja budżetów cząstkowych w budżet całego przedsiębiorstwa
  • organizacyjne aspekty budżetowania (budżetowanie odgórne i oddolne, rola procedury budżetowej, typy budżetowania - budżetowanie przyrostowe, budżetowanie od zera, koszty kontrolowalne a koszty niekontrolowane)
  • charakterystyka budżetowania w różnych centrach odpowiedzialności:
    • centra odpowiedzialności za koszty
    • centa odpowiedzialności za przychody
    • centra odpowiedzialności za zyski
    • centra odpowiedzialności za inwestycje
  • budżet elastyczny
  • specyfika planowania przychodów, kosztów, kapitału obrotowego, nakładów inwestycyjnych dla celów budżetowania
  • konsolidacja budżetów: planowanie sprawozdań finansowych (rachunek zysków i strat, bilans, rachunek przepływów pieniężnych)
  • analizy odchyleń (metody analizy odchyleń, analiza przyczyn wystąpienia odchyleń, wdrożenie działań korygujących)
  • sterowanie budżetowe
  • opracowanie budżetu przedsiębiorstwa – studium przypadku.


7. Planowanie finansowe (9 godz.) - zajęcia komputerowe

  • rola budowania planów finansowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem
  • krótkookresowe a długookresowe planowanie finansowe
  • modele finansowe stosowane w procesie planowania finansowego:
    • plan finansowy dla nowopowstałej firmy
    • plan finansowy dla istniejącej firmy
    • specyfika planów finansowych dla projektów typy „Project finance”
  • specyfika planowania przychodów, kosztów, kapitału obrotowego oraz nakładów inwestycyjnych dla celów budowania długookresowych planów finansowych
  • weryfikacja założeń planistycznych do modelu:
    • analiza zewnętrzna (analiza makrootoczenia, analiza mikrootoczenia, analiz branży, analiza konkurencji, analiz potrzeb konsumentów)
    • analiza wewnętrzna (strategia, portfel produktowy, jakość zarządzania)
  • planowanie sprawozdań finansowych (rachunek zysków i strat, bilans, rachunek przepływów pieniężnych) – analiza płynności finansowej
  • opracowanie planu finansowego – studium przypadku

 
8. Projektowanie i wdrażanie systemów controllingu (4 godz.) -
zajęcia komputerowe

  • istota controllingu: controlling operacyjny a controlling strategiczny
  • etapy wdrożenia controllingu: przygotowanie, projektowanie, wdrażanie, eksploatacja – charakterystyka oraz analiza najczęściej występujących problemów na każdym z etapów prac wdrożeniowych
  • rola komórki controllingu w procesie projektowania i wdrażania systemu controllingu – umiejscowienie komórki controllingu w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa
  • analiza źródeł powstawania kosztów:
    • odpowiednie wyodrębnienie centrów odpowiedzialności
    • projektowanie rachunków kosztów (rachunek kosztów pełnych oraz zmiennych, wieloblokowe i wielostopniowe rachunki kosztów – wybór sposobów rozliczania kosztów pośrednich)
    • selekcja centrów odpowiedzialności oraz projekt rachunku kosztów – studium przypadku
  • projektowanie systemu budżetowania – projektowanie architektury budżetu, ustalenie aspektów organizacyjnych związanych z tworzeniem budżetu
  • system raportowania – opracowanie projektów sprawozdań wewnętrznych zgodnych z potrzebami zarządów oraz innych odbiorców, opracowanie systemu raportowania kluczowych wskaźników dla funkcjonowania firmy.


9. Analiza opłacalności i ryzyka inwestycji (18 godz.) - zajęcia komputerowe

  • zakres analizy opłacalności i ryzyka projektów inwestycyjnych
  • klasyfikacja projektów dla potrzeb analizy finansowej:
    • projekty rozwojowe
    • projekty racjonalizatorskie
    • projekty odtworzeniowe
    • projekty mieszane
  • metody oceny projektów inwestycyjnych (PP, ARR, NPV, IRR)
  • ocena opłacalności projektu:
    • kalkulacja wolnych przepływów pieniężnych na użytek oceny projektów metodami dyskontowymi. Technika FCFE (Free Cash Flow to Eqiuty), FCFF (Free Cash Flow to Firm) oraz EVA (Economic Value Added)
    • zasady doboru stóp dyskontowych w kalkulacji wartości aktualnej netto metodami FCFF, FCFE i EVA
    • warunki uzyskania zgodności analiz prowadzonych za pomocą metod FCFE, FCFF oraz EVA
    • zasady kalkulacji wartości rezydualnej w projektach inwestycyjnych,
    • ocena projektu rozwojowego – analiza przypadku
    • wykorzystanie koncepcji obrotu granicznego w ocenie projektów rozwojowych – analiza przypadku
    • ocena projektu racjonalizatorskiego – analiza przypadku
    • ocena projektu odtworzeniowego – analiza przypadku
    • projekty odtworzeniowo – rozwojowo – racjonalizatorskie – analiza przypadku
  • tradycyjne metody oceny ryzyka (analiza wrażliwości, klasyczna analiza scenariuszowa, symulacja Monte Carlo)
  • analiza wpływu opcji elastycznego reagowania na wartość projektów
  • selekcja projektów inwestycyjnych w warunkach ograniczeń kapitałowych oraz w przypadku wykluczających się projektów (projekty o różnych nakładach, projekty o różnych okresach życia, projekty o różnym poziomie ryzyka)


10. Zarządzanie wartością i wycena przedsiębiorstw – kurs podstawowy (9 godz.) - zajęcia komputerowe

  • zagadnienia wstępne:
    • wartość godziwa, wartość sprawiedliwa, wartość rynkowa, wartość księgowa – standardy wyceny
    • klasyfikacja metod wyceny – podejście majątkowe, dochodowe i porównawcze
  • dochodowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa:
    • charakterystyka procesu wyceny przedsiębiorstw metodami dochodowym
    • kalkulacyjne podstawy wyceny metodami dochodowymi – okres szczegółowej analizy
    • kalkulacja wolnych przepływów w różnych technikach wyceny  metodami dochodowymi (wycena kapitału własnego (ang. Equity Value) oraz wycena wartości przedsiębiorstwa (ang. Enterprise Value, Firm Value)
    • uzgodnienie wycen prowadzonych metodą wolnych przepływów pieniężnych dla wszystkich stron finansujących (ang.  FCFF), oraz zysków ekonomicznych (ang. EVA) - budowa modelu wyceny w środowisku Excel – analiza przypadku


11. Audyt jako forma wspomagania zarządzania i ryzyka ( pełen przegląd) (5 godz.)

  • audyt wewnętrzny
    • czym jest audyt?
    • międzynarodowe Standardy Profesjonalnej Praktyki Audytora
      • atrybuty audytora
      • standardy działania
    • Ewolucja roli audytora wewnętrznego (przegląd historyczny)
  • zarządzanie ryzykiem korporacyjnym
    • elementy
    • istota i wyzwania
    • zarządzanie ryzykiem korporacyjnym, kontrola wewnętrzna i audyt
    • rola i ograniczenia audytora w ocenie i usprawnianiu ładu korporacyjnego
  • model zarządzania ryzykiem w korporacji – praktyczne studium przypadku
    • budowanie struktury procesów,
    • identyfikacja krytycznych punktów w strukturze procesów,
    • stworzenie mapy ryzyka
    • badanie efektywności kontroli wewnętrznych w pokryciu mapy ryzyka, oraz opracowanie planów ich optymalizacji
    • weryfikacja procesu zarządzania ryzykiem w strukturze funkcjonowania audytu wewnętrznego
  • jak zarządzać ryzykiem nadużyć – warsztat.
    • świadomość ryzyka nadużyć
    • strategia zarządzania ryzykiem
    • wybrane studia przypadków
    • badanie postrzegania ryzyka nadużyć (Knowledge and perception survey)
 

Koszt uczestnictwa w kursie dla:

  • jednej osoby - 3950 PLN (VAT zw.)
  • dwóch lub więcej osób z jednej firmy - cena do negocjacji
  • zajęcia komputerowe - wymagany własny laptop z MS Office min. 2007 (dla osób, które nie mają możliwości pracy na własnym laptopie - istnieje możliwość zamówienia komputera za dodatkową opłatą 50 PLN 23% VAT/dzień)

Cena kursu obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, certyfikat ukończenia kursu.

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego zaproszenia na kurs.
W tytule przelewu prosimy umieścić: kod i termin kursu oraz imię i nazwisko uczestnika.

Miejsce zajęć:
Zajęcia odbędą się w centrum miasta. Szczegóły organizacyjne, w tym lokalizacja sali szkoleniowej zostaną Państwu przekazane wraz z oficjalnym zaproszeniem.

Warunki rezygnacji:
Anulowanie zgłoszenia w formie pisemnej nie później niż 7 dni przez rozpoczęciem kursu nie powoduje naliczenia kosztów organizacji. W przypadku rezygnacji po tym terminie ponoszą Państwo 100% kosztów uczestnictwa. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do Akademii Rachunkowości Compartners. Nieobecność na rozpoczęciu kursu nie jest jednoznaczne z rezygnacją oraz nie zwalnia z dokonania opłaty.

Kontakt:
tel. 22 100 40 25, fax. 22 623 83 29
e-mail: biuro@arc.pl